Curricular adaptations and their relevance for students with special educational needs
Abstract
The general objective of the research was to analyze curricular adaptations and their importance for students with special educational needs. The research was carried out from a quantitative perspective through the retrieval, collection and analysis of documentary and bibliographic references. In this sense, the researchers used a documentary bibliographic design to carry out a research process in which the study population was mainly based on written documents, texts, refereed works and theses. They relied on the analytical-synthetic method. In addition, the inductive-deductive approach was used. It was concluded that curricular adaptations are essential for students with special educational needs. By adapting content, methodologies and materials to their needs and abilities, these adaptations help to improve their learning. In addition, they allow students to participate fully in the general curriculum, adapted to their level, which fosters educational inclusion.
Downloads
References
Castillo Pindo, B. M., y Larreal Bracho, A. J. (2023). Adaptaciones Curriculares: Alternativa Inclusiva en el Aprendizaje de Niños con Necesidades Educativas Especiales. [Curricular Adaptations: An Inclusive Alternative for Learning for Children with Special Educational Needs]. Ciencia Latina, Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 7976-7994. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5932
Castro Morán, L. (2023). Adaptaciones curriculares y su influencia en la educación inclusiva en estudiantes de la UE Réplica Eugenio Espejo, Babahoyo. 2022. [Curricular adaptations and their influence on inclusive education in students at the UE Réplica Eugenio Espejo, Babahoyo. 2022]. (Tesis de Pregrado). Licenciatura en Ciencias de la Educación, Universidad Técnica de Babahoyo, Babahoyo, Euador. https://n9.cl/2n8mw
Chuqui Calle, R. E., y Aldas Arcos, H. G. (2021). Estrategias Metodológicas para la Inclusión de Estudiantes con Discapacidad Sensorial en la Educación Física.[Methodological Strategies for the Inclusion of Students with Sensory Impairment in Physical Education]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 6(4), 518–540. https://doi.org/10.35381/r.k.v6i4.1563
Dabdub Moreira, M., y Pineda Cordero, A. (2015). La atención de las necesidades educativas especiales y la labor docente en la escuela primaria. [Special educational needs provision and teaching in primary schools]. Revista Costarricense de Psicología, 34(1), 43-58. https://n9.cl/xv9n6
Dávila Lara, M., y Garcés Castro, K. (2019). Adaptaciones curriculares en necesidades educativas especiales asociadas a una discapacidad en educación básica de la unidad educativa Teodoro Gómez de La Torre. [Curricular adaptations in special educational needs associated with a disability in basic education at the Teodoro Gómez de La Torre educational unit]. (Tesis de Pregrado). Carrera de Psicología Educativa y Orientación Vocacional, Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador. https://n9.cl/4w3t4
Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. [Inductive and deductive reasoning within the research process in experimental and social sciences]. Laurus, 12(Ext),180-205. https://n9.cl/nx847
Escalante Puma, A., Villafuerte Álvarez, C. A., y Escalante Puma, R. (2022). La inclusión en la Educación. [Inclusion in Education]. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 6(25), 1663–1678. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.444
Estévez Arias, Y., Sánchez Valdés, X., y Torres Hernández, Y. (2022). La superación de los docentes: desafíos ante las adaptaciones al currículo y la educación inclusiva. [Teacher development: challenges in the face of curriculum adaptations and inclusive education]. Mendive. Revista de Educación, 20(3), 1051-1069. https://n9.cl/56alj
Fonseca Montoya, S., Requeiro Almeida, R., y Valdés Fonseca, A. (2020). La inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales vista desde el desempeño de los docentes de la educación básica ecuatoriana. [The inclusion of students with special educational needs as seen from the performance of Ecuadorian basic education teachers]. Universidad y Sociedad, 12(5), 438-444. https://n9.cl/oyxxx
González Rojas, Y., y Triana Fierro, D. (2018). Actitudes de los docentes frente a la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. [Attitudes of teachers towards the inclusion of students with special educational needs]. Educación y Educadores , 21(2), 200-218. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.2
Guzmán, L. M., Mendoza, M. N., Sarcos, E. A., y Moya, G. E. (2021). Adaptaciones curriculares para mejorar el rendimiento académico en niños con NEE de Educación Básica. [Curricular adaptations to improve academic performance in children with SEN in elementary school]. South Florida Journal of Development, 2(5), 8145–8163. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n5-131
Jumbo Jumbo, J. J. (2024). Inclusión y el mejoramiento del espacio educativo en el aula. [Inclusion and the improvement of the educational space in the classroom]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(13), 52–69. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3206
Muñoz Ortiz, W., García Mera, G., Esteves Fajardo, Z., y Peñalver Higuera, M. (2023). El Diseño Universal de Aprendizaje: Un enfoque para la educación inclusiva. [Universal Design for Learning: An approach to inclusive education]. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 6(12), 167-183. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2550
Ortiz González, M. (2023). Hacia una educación inclusiva. La educación especial ayer, hoy y mañana. [Towards inclusive education. Special education yesterday, today and tomorrow]. Siglo Cero, 54(1), 11-24. https://dx.doi.org/10.14201/scero202354125096
Varguillas Carmona, C. S., Urquizo Alcívar, A. M., Bravo Mancero, P. C., y Moreno Aguirre, P. E. (2021). Experiences in the process of educational inclusion in Iberoamerican higher education. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2795
Copyright (c) 2024 Tito Palacios-García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai