Learning styles in English language teaching for secondary school students

Keywords: Student, languages, language teaching, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The aim of this study was to analyze learning styles for English language teaching in secondary school students. It was carried out from a quantitative perspective, through the recovery, compilation and critical analysis of documentary and bibliographic references. In this sense, from a documentary bibliographic design, the researcher carried out a research process in which the study population was based basically on written documents such as refereed works, theses and bibliographies. The analytical-synthetic and inductive-deductive methods were also used. It is concluded that it is essential to consider the various learning styles for secondary school students when teaching the broad and fascinating English language. Learning styles are undeniably diverse and heterogeneous, and a thorough and comprehensive understanding of these styles can help and support teachers in adapting and skillfully adjusting their pedagogical strategies and approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arenas Loera, E. (2017). Estrategias de estilos de aprendizaje de estudiantes: Proceso de validación 1. [Strategies for students' learning styles: Validation process 1]. ALTERIDAD. Revista de Educación, 12(2), 224-237. https://doi.org/10.17163/alt.v12n2.2017.08

Caicedo Quinteros, S. (2023). Estilos de aprendizaje para mejorar el idioma inglés. [Learning styles for English language improvement]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 788–805. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2970

Castellanos, R. (2020). Método de rincones de estilos de aprendizaje: REAPSES. [Learning style corners method: REAPSES]. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13(Especial), 171-182. https://doi.org/10.55777/rea.v13iEspecial.1593

Chica Esquivia, N. (2023). Estrategias activas y participativas como herramientas potenciadoras del proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés. [Active and participatory strategies as tools to enhance the English language teaching-learning process]. CIENCIAMATRIA, 9(17), 71-85. https://doi.org/10.35381/cm.v9i17.1124

Dávila Newman, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. [Inductive and deductive reasoning within the research process in experimental and social sciences]. Laurus, 12(Ext),180-205. https://n9.cl/nx847

Díaz Luis, N. R. (2021). La experiencia AICLE del alumnado de primero de educación secundaria desde una perspectiva transicional. [The CLIL experience of first year secondary school pupils from a transitional perspective]. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.864

Hernández García, S., y Cabrera Albert, J. (2021). Los estilos de aprendizajes desde el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lengua. [Learning styles from the language teaching-learning process]. Varona. Revista Científico Metodológica, (73), 118-130. https://n9.cl/5yhfbp

Loor Alcívar, K., y Alarcón Barcia, L. (2021). Estrategias metodológicas creativas para potenciar los estilos de aprendizaje. [Creative methodological strategies to enhance learning styles]. Revista San Gregorio, (48), 1-14. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i48.1934

Mendoza Apaza, G. (2018). Los estilos de aprendizaje y su relación con la comprensión de lectura en el idioma inglés en los estudiantes del tercer grado de secundaria de la IE. N°1199 Mariscal Ramón Castilla de Chaclacayo, 2018. [Learning styles and their relationship with reading comprehension in the English language in students in the third grade of secondary school of IE. N°1199 Mariscal Ramón Castilla de Chaclacayo, 2018]. (Tesis de Pregrado). Escuela Profesional de Educación, Universidad Peruana Unión, Lima, Perú. https://n9.cl/j6by0

Mero Mero, V., y Párraga Alava, J. (2023). La plataforma digital Busuu en la enseñanza del idioma inglés en Educación General Básica, Ecuador. [The digital platform Busuu in English language teaching in General Basic Education, Ecuador]. CIENCIAMATRIA, 9(2), 156-169. https://doi.org/10.35381/cm.v9i2.1158

Mora Aranda, R., Terrones Marreros, M., Purizaca Gallo, A. (2023). Aplicación del b-learning y el aprendizaje autónomo del idioma inglés. [Application of b-learning and autonomous English language learning]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 177-193. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2870

Ortiz Flores, C. (2022). Desarrollo de la comprensión auditiva en el aprendizaje del idioma inglés en el nivel secundaria. [Developing listening comprehension in English language learning at the secondary level]. (Tesis de Pregrado). Facultad de ciencias de la Educación y Humanidades, Universidad Católica Sedes Sapientiae, Lima, Perú. https://n9.cl/x35sj

Pérez Párraga, E. (2023). El Flipped Classroom para el desarrollo de los estilos de aprendizaje en el área de inglés. [The Flipped Classroom for the development of learning styles in the area of English]. (Tesis de Maestría). Maestría en Educación, Universidad Tecnológica Indoamérica, Quito, Ecuador. https://n9.cl/k32y69

Soncco Salinas, R. (2022). Aprendizaje móvil y las competencias del idioma inglés en la educación superior. [Mobile learning and English language competences in higher education]. Comuni@cción, 13(2), 138-148. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.571

Tarazona Miranda, V., Huamán Gutiérrez, O., Angulo Calderón, C., y Mendoza Hidalgo, M. (2021). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. Caso de estudio Escuela de Mecánica de fluidos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. [Learning styles and academic performance. Case study: School of Fluid Mechanics of the Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. Conrado, 17(79), 293-302. https://n9.cl/82973
Published
2024-01-01
How to Cite
Caicedo-Quinteros, S. (2024). Learning styles in English language teaching for secondary school students. CIENCIAMATRIA, 10(18), 341-352. https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1275
Section
De Investigación