Timely pedagogical management of teacher performance
Abstract
The general objective of the research was to analyze timely pedagogical management in teacher performance. It was executed from the quantitative paradigm, descriptive and complemented with a documentary-bibliographic design. The information was extracted from refereed articles, degree works and bibliographic texts, among others, using the analytical method, orienting and complementing the study of particular aspects explored in the analysis of written content, through the analytical-synthetic method. It is concluded that pedagogical management is crucial for teachers' performance. Supporting teachers' professional development improves the quality of education and prevents performance problems, it is essential to establish effective communication channels between the teaching staff and the management team for timely pedagogical management. At the same time, the implementation of continuous training programs allows teachers to update their knowledge and skills.
Downloads
References
Bernal Torres, C. A. (2006). Metodología de la investigación. [Research methodology] https://n9.cl/8txy.
Ccoto Tacusi, T. (2023). Desempeño docente en la calidad educativa. [Teacher performance in educational quality]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1361-1373. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.597
Chávez Ojeda, M., Pantigoso Leython, N., Varas Rivera, S., y Valverde-Alva, W. (2023). Cultura organizacional y desempeño docente. [Organizational culture and teacher performance]. EPISTEME KOINONIA, 6(12), 198–218. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2559
Chen Quesada, E., Cerdas Montano, V., y Rosabal Vitoria, S. (2020). Modelos de gestión pedagógica: Factores de participación, cambio e innovación en centros educativos costarricenses. [Models of pedagogical management: Factors of participation, change and innovation in Costa Rican schools]. Revista Electrónica Educare, 24(2), 317-345. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.16
De la Rosa Ramírez, D. (2023). Acompañamiento pedagógico: pieza clave para la aplicación de los estándares del desempeño docente nivel secundario. [Pedagogical accompaniment: a key element for the application of teacher performance standards at secondary level]. MENTOR Revista de investigación Educativa y Deportiva, 2(Especial), 673-697. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6499
Donato Palacios, M., Calle Díaz, J., Terrones Marreros, M., y Duran Llaro, K. (2023). Programa COMFOR basado en enfoque por competencias para la práctica pedagógica en instituciones educativas públicas. [COMFOR program based on a competency-based approach to pedagogical practice in public educational institutions]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 123–134. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2866
Esquerre Ramos, L., y Pérez Azahuanche, M. (2021). Retos del desempeño docente en el siglo XXI: una visión del caso peruano. [Challenges of teacher performance in the 21st century: a look at the Peruvian case]. Revista Educación, 45(2), 628-650. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43846
Garbizo Flores, N., Ordaz Hernández, M., y Lezcano Gil, A. (2020). El profesor universitario ante el reto de educar: su formación integral desde la Responsabilidad Social Universitaria. [University lecturers face the challenge of educating: their integral training from the perspective of University Social Responsibility]. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(40), 151-168. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201940garbizo8
Huamán Mantilla, L., López Fernández, L., y Dioses Arrieta, L. (2024). Evaluación de la calidad de los procesos de un programa de formación continua para docentes en Cajamarca. [Evaluating the quality of the processes of a continuous teacher training programme in Cajamarca]. Revista InveCom, 4(2), 1–11. https://doi.org/10.5281/zenodo.10783453
Mels, C., Lagoa, L., Collazzi, G., y Cuevasanta, D. (2023). Desafíos y oportunidades para la formación continua del profesorado en Uruguay. [Challenges and opportunities for in-service teacher training in Uruguay]. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(2), e209. https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.2.3430
Méndez Santana, L. (2023). Gestión escolar en el desarrollo de los procesos pedagógicos por competencia en un Centro Educativo. [School management in the development of competency-based pedagogical processes in an educational centre]. MENTOR Revista de investigación Educativa y Deportiva, 2(Especial), 825–845. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6465
Muñoz, D., & Rodríguez, Y. (2023). Estrategias de acompañamiento pedagógico en el desempeño docente. [Strategies for pedagogical accompaniment in teacher performance]. Horizontes, Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 1917-1929. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.639
Palella Stracuzzi, S. y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology]. Caracas, Venezuela: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Libertador.. https://n9.cl/oqb699
Pesantez Lozano, W., y Cordero Moreno, M. (2023). La gestión pedagógica como factor asociado a la calidad de educación en la unidad educativa SÍGSIG. [Pedagogical management as a factor associated with the quality of education in the SÍGSIG educational unit]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 2394-2423. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5498
Rodríguez Sosa, J., y Hernández Sánchez, K. (2018). Problematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanza. [Problematization of teaching practices and contextualization of teaching]. Propósitos y Representaciones, 6(1), 507-541. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.211
San Martín Cantero, D., San Martín Aedo, R., Pérez Morales, S., y Bórquez Mella, J. (2021). Prácticas de mejora para el proceso de acompañamiento pedagógico. [Improvement practices for the process of pedagogical accompaniment]. Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 145-170. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i2.46783
Ugalde Villalobos, M., y Canales García, A. (2020). Influencia del liderazgo pedagógico en la práctica docente. [Influence of pedagogical leadership on teaching practice]. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(15), 1–9. https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.541
Vergara, M., y Toribio, G. (2021). Acompañamiento pedagógico y desempeño docente, Institución Educativa Ricardo Palma Carrillo-Huaraz, 2019. [Acompañamiento pedagógico y desempeño docente, Institución Educativa Ricardo Palma Carrillo-Huaraz, 2019]. (Tesis de Maestría). Escuela de Postgrado, Universidad San Pedro, Huaraz, Perú. https://n9.cl/i8ljm
Copyright (c) 2024 Nancy Tarcila Panta-Raymundo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai