Timely pedagogical management of teacher performance

Keywords: Educational management, pedagogical practice, teaching and training, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The general objective of the research was to analyze timely pedagogical management in teacher performance. It was executed from the quantitative paradigm, descriptive and complemented with a documentary-bibliographic design. The information was extracted from refereed articles, degree works and bibliographic texts, among others, using the analytical method, orienting and complementing the study of particular aspects explored in the analysis of written content, through the analytical-synthetic method.  It is concluded that pedagogical management is crucial for teachers' performance. Supporting teachers' professional development improves the quality of education and prevents performance problems, it is essential to establish effective communication channels between the teaching staff and the management team for timely pedagogical management. At the same time, the implementation of continuous training programs allows teachers to update their knowledge and skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bedoya Campos, Y., Salinas Loarte, E., Palomino Torres, E., y Sánchez Solis, Y. (2021). Gestión pedagógica y calidad educativa en una universidad pública del Perú. [Pedagogical management and educational quality in a Peruvian public university]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 5(17), 207-229. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i17.168

Bernal Torres, C. A. (2006). Metodología de la investigación. [Research methodology] https://n9.cl/8txy.

Ccoto Tacusi, T. (2023). Desempeño docente en la calidad educativa. [Teacher performance in educational quality]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1361-1373. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.597

Chávez Ojeda, M., Pantigoso Leython, N., Varas Rivera, S., y Valverde-Alva, W. (2023). Cultura organizacional y desempeño docente. [Organizational culture and teacher performance]. EPISTEME KOINONIA, 6(12), 198–218. https://doi.org/10.35381/e.k.v6i12.2559

Chen Quesada, E., Cerdas Montano, V., y Rosabal Vitoria, S. (2020). Modelos de gestión pedagógica: Factores de participación, cambio e innovación en centros educativos costarricenses. [Models of pedagogical management: Factors of participation, change and innovation in Costa Rican schools]. Revista Electrónica Educare, 24(2), 317-345. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.16

De la Rosa Ramírez, D. (2023). Acompañamiento pedagógico: pieza clave para la aplicación de los estándares del desempeño docente nivel secundario. [Pedagogical accompaniment: a key element for the application of teacher performance standards at secondary level]. MENTOR Revista de investigación Educativa y Deportiva, 2(Especial), 673-697. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6499

Donato Palacios, M., Calle Díaz, J., Terrones Marreros, M., y Duran Llaro, K. (2023). Programa COMFOR basado en enfoque por competencias para la práctica pedagógica en instituciones educativas públicas. [COMFOR program based on a competency-based approach to pedagogical practice in public educational institutions]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 123–134. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2866

Esquerre Ramos, L., y Pérez Azahuanche, M. (2021). Retos del desempeño docente en el siglo XXI: una visión del caso peruano. [Challenges of teacher performance in the 21st century: a look at the Peruvian case]. Revista Educación, 45(2), 628-650. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v45i1.43846

Garbizo Flores, N., Ordaz Hernández, M., y Lezcano Gil, A. (2020). El profesor universitario ante el reto de educar: su formación integral desde la Responsabilidad Social Universitaria. [University lecturers face the challenge of educating: their integral training from the perspective of University Social Responsibility]. Revista de estudios y experiencias en educación, 19(40), 151-168. https://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201940garbizo8

Huamán Mantilla, L., López Fernández, L., y Dioses Arrieta, L. (2024). Evaluación de la calidad de los procesos de un programa de formación continua para docentes en Cajamarca. [Evaluating the quality of the processes of a continuous teacher training programme in Cajamarca]. Revista InveCom, 4(2), 1–11. https://doi.org/10.5281/zenodo.10783453

Mels, C., Lagoa, L., Collazzi, G., y Cuevasanta, D. (2023). Desafíos y oportunidades para la formación continua del profesorado en Uruguay. [Challenges and opportunities for in-service teacher training in Uruguay]. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(2), e209. https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.2.3430

Méndez Santana, L. (2023). Gestión escolar en el desarrollo de los procesos pedagógicos por competencia en un Centro Educativo. [School management in the development of competency-based pedagogical processes in an educational centre]. MENTOR Revista de investigación Educativa y Deportiva, 2(Especial), 825–845. https://doi.org/10.56200/mried.v2iEspecial.6465

Muñoz, D., & Rodríguez, Y. (2023). Estrategias de acompañamiento pedagógico en el desempeño docente. [Strategies for pedagogical accompaniment in teacher performance]. Horizontes, Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 1917-1929. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i30.639

Palella Stracuzzi, S. y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology]. Caracas, Venezuela: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Libertador.. https://n9.cl/oqb699

Pesantez Lozano, W., y Cordero Moreno, M. (2023). La gestión pedagógica como factor asociado a la calidad de educación en la unidad educativa SÍGSIG. [Pedagogical management as a factor associated with the quality of education in the SÍGSIG educational unit]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 2394-2423. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5498

Rodríguez Sosa, J., y Hernández Sánchez, K. (2018). Problematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanza. [Problematization of teaching practices and contextualization of teaching]. Propósitos y Representaciones, 6(1), 507-541. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.211

San Martín Cantero, D., San Martín Aedo, R., Pérez Morales, S., y Bórquez Mella, J. (2021). Prácticas de mejora para el proceso de acompañamiento pedagógico. [Improvement practices for the process of pedagogical accompaniment]. Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 145-170. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v21i2.46783

Ugalde Villalobos, M., y Canales García, A. (2020). Influencia del liderazgo pedagógico en la práctica docente. [Influence of pedagogical leadership on teaching practice]. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(15), 1–9. https://doi.org/10.35305/rece.v2i15.541

Vergara, M., y Toribio, G. (2021). Acompañamiento pedagógico y desempeño docente, Institución Educativa Ricardo Palma Carrillo-Huaraz, 2019. [Acompañamiento pedagógico y desempeño docente, Institución Educativa Ricardo Palma Carrillo-Huaraz, 2019]. (Tesis de Maestría). Escuela de Postgrado, Universidad San Pedro, Huaraz, Perú. https://n9.cl/i8ljm
Published
2024-01-01
How to Cite
Panta-Raymundo, N. (2024). Timely pedagogical management of teacher performance. CIENCIAMATRIA, 10(18), 353-365. https://doi.org/10.35381/cm.v10i18.1276
Section
De Investigación