Kahoot as a methodological strategy for learning mathematics: experiences from high school students

Keywords: Educational trends, educational innovations, educational experiments, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The present research aims to achieve positive results in the academic performance of high school students from the use of the Kahoot tool in mathematics, quasi-experimental type with two groups of students, one control and one experimental. The results were assigned by means of a survey to the students of the experimental group and an evaluation of specific knowledge to the two groups, in which the experimental group obtained positive results with a p-value less than 0.05, as a conclusion we have that the students of the experimental group who used the Kahoot tool obtained a better academic performance in consideration with the group that worked in a traditional way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayala Rodríguez, G. (2021). Gestión institucional de plataformas virtuales para el desarrollo de competencias [Institutional management of virtual platforms for competency development]. Regunt, 1, 8–19. https://doi.org/https://doi.org/10.18050/regunt.v1i1.01 Cómo

Benítez Hurtado, O. L., & Granda Sivisapa, S. P. (2022). La gamificación en la matemática como herramienta potenciadora en el trabajo docente [Gamification in mathematics as an empowering tool in teaching work Ofelia]. Revista de Investigación Educativa y Deportiva, 1, 7–20.

Castañeda-Jerez, C. E. (2020). Jugando y enseñando: uso de Kahoot en el aula de clase [Playing and teaching: using Kahoot in the classroom]. Encuentro Internacional De Educación En Ingeniería. https://doi.org/10.26507/ponencia.734

Castaño Calle, L., & Castaño Montoya, F. E. (2021). Aprendizaje basado en retos utilizando la herramienta kahoot para identificar el impacto en la concentración de estudiantes del grado sexto [Challenge-based learning using the kahoot tool to identify the impact on the concentration of sixth grade students]. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/6549

Duque-Vaca, M., Tuapanta Dacto, J., & Mena Reinoso, A. (2017). Alfa de Cronbach para validar un cuestionario de uso de tic en docentes universitarios [Cronbach's alpha to validate a questionnaire on the use of ict in university teachers]. mktDESCUBRE11, 1(Décima), 37 - 48. Consultado de http://revistas.espoch.edu.ec/index.php/mktdescubre11/article/view/50

Edel-Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo [Academic achievement: concept, research and development]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2),0.. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55110208

Flores-García, S., Gonzalez-Quezada, M. D., & Herrera-Chew, A. (2007). Dificultades de entendimiento en el uso de vectores en cursos introductorios de mecánica [Difficulties of understanding in the use of vectors in introductory mechanics courses]. Revista Mexicana de Fisica E, 53(2), 178–185.

George-Reyes, C. E. (2020). Reducción de obstáculos de aprendizaje en matemáticas con el uso de las TIC [Reducing learning barriers in mathematics with the use of ICTs]. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 11, e697. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.697

Ley orgánica de educacion Intercultura, LOEI. Registro Oficial Nº 417. Recuperado de https://oig.cepal.org/sites/default/files/2011_leyeducacionintercultural_ecu.pdf

Martínez-Navarro, G. (2017). Tecnologías y nuevas tendencias en educación: Aprender jugando. El caso de Kahoot [Technologies and new trends in education: Learning by playing. Kahoot’s case]. Opción, 33(83), 252–277.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación [UNESCO]. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 [Education in times of the COVID-19 pandemic]. Recuperado de https://n9.cl/fd6g

Peña-Párraga, M. A. (2020). El uso de Kahoot como herramienta virtual y el aprendizaje de la robótica en estudiantes de mecatrónica de un Instituto Superior Tecnológico [The use of Kahoot as a virtual tool and the learning of robotics in mechatronics students of a Higher Technologic]. https://repositorio.usmp.edu.pe/handle/20.500.12727/7515

Pibaque-Cedeño, M. V., & Vélez-Villavicencio, C. E. (2021). Aplicación de estrategias virtuales para mejorar el desarrollo del pensamiento lógico en matemáticas [Application of virtual strategies to improve the development of logical thinking in mathematics]. Revista Científica Sinapsis, 2(20). https://doi.org/10.37117/s.v2i20.563

Rodríguez-Cornejo, V., Montañés-del Río, M. Á., Ruiz, M., & Sánchez Ortiz, J. (2020). Gamificación y debate, jugando en el aula [Gamification and debate, playing in the classroom]. Proyectos de Innovación y Mejora Docente, 14, 1–6.

Rojas-Viteri, J., Álvarez-Zures, A., & Bracero-huertas, D. (2021). Uso de Kahoot como elemento motivador en el proceso enseñanza-aprendizaje [Use of Kahoot as a motivating element in the teaching-learning process]. Revista Cátedra, 4, 94–109.

Salas Berruz, R. A. (2018). Aplicación Kahoot y su influencia en el rendimiento academico de los estudiantes del décimo año de educación básica de la unidad educativa replica “Eugenio Espejo” [Kahoot application and its influence on the academic performance of tenth grade students of the "Eugenio Espejo" replica school]. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/5396
Published
2022-08-15
How to Cite
Sárate-Naula, L., Pazmiño-Piedra, J., & Cisneros-Quintanilla, P. (2022). Kahoot as a methodological strategy for learning mathematics: experiences from high school students. CIENCIAMATRIA, 8(4), 405-424. https://doi.org/10.35381/cm.v8i4.858
Section
De Investigación