Educational environment, teaching collaborative work and by areas in middle basic general education
Abstract
The research aims to analyze the execution of the work proposal by areas with specialist teachers in the areas of knowledge through collaborative work at the Sub-level of Basic Medium of the Salesian Agronomic Educational Unit, in which a mixed methodology and of cross-sectional cohort, that through the use of information collection techniques, such as the interview and the survey that were applied to the entire universe that make up said sub-level of education, it was possible to measure the level of satisfaction of all educational actors with respect to the implemented proposal, data that were analyzed with the help of the IBM SPSS program, with the use of frequency tables and Pearson's Chi square, obtaining satisfactory results in all the variables analyzed, but with the possibility of improving some aspects, which were addressed in the proposal.
Downloads
References
Herrera Pavo, M. Á., & Cochancela Patiño, M. G. (2020). Aportes de las reformas curriculares a la educación obligatoria en el Ecuador. [Contributions of curricular reforms to compulsory education in Ecuador]. Revista Scientific, 5(15), 362-383. Obtenido de https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.19.362-383
OREALC/UNESCO Santiago. (2013). UNESCO. Obtenido de https://n9.cl/3stnk
Amorim, A. (2017). Gestor escolar inovador: educação da contemporaneidade. [Director of the innovative school: contemporary education]. Revista Lusófona de Educação(35), 67-82. Obtenido de https://n9.cl/lkf7h
Bailey Moreno, J., Flores Fahara, M., & González Rivera, P. E. (2016). Aprendizaje Docente y Reestructuración de sus creencias en los Procesos de Desarrollo Profesional y Gestión Escolar. [Teacher Learning and Restructuring of their beliefs in the Professional Development and School Management Processes]. Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 1-25. doi:10.15517/AIE.V16I3.25956
Castro Pérez, M., & Morales Ramírez, M. E. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. [Classroom Environments That Promote Learning from the Perspective of School Children]. Revista Electrónica Educare, 19(3), 1-32. doi:http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-3.11
Cruz Aguilar, E. (2020). La educación transformadora en el pensamiento de Paulo Freire. [The transformative education]. Educere, 24(78), 197-206. Obtenido de https://n9.cl/28qlb
Escobar Medina, M. B. (2015). Influencia de la interacción alumno-docente en el proceso enseñanza-aprendizaje[Influence on the teaching-learning process between teacher-student]. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, (8), 3-9. Obtenido de https://n9.cl/42n2n
Fuentes Sordo, O. E. (2015). La organización escolar. Fundamentos e importancia para la dirección en la educación. [School organization. Basis and relevance to direction on education]. Varona, (61), 1-12. Obtenido de https://n9.cl/9lnw4
González Vargas, J. E. (2014). Una Mirada del Trabajo Colaborativo en la Escuela Primaria desde las Representaciones Sociales. [A Look at Collaborative Work in Primary School from Social Representations]. Ra Ximhai, 10(5), 115-134. Obtenido de https://n9.cl/b6q8
Krichesky, G., & Murillo, F. (2018). La Colaboración Docente Como Factor De Aprendizaje y Promotor[Teaching Collaboration as a Learning Factor and Promoter]. Educación XX1, 21(1), 135-155. doi:10.5944/educXX1.15080
Liesa, E., Castelló, M., & Becerril, L. (2018). Nueva escuela, ¿nuevos aprendizajes?[New school, new learnings?]. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 2(1), 2-18. doi: https://doi.org/10.21703/
MINEDUC. (2020). Ministerio de Educación . Obtenido de https://educacion.gob.ec/
Ministerio de Educación. (2016). Ley orgánica de Educación Intercultural. Obtenido de https://n9.cl/1fo3
Ministerio de Educación. (2016). LOEI. Obtenido de https://n9.cl/1fo3
Ministerio de Educación. (2020). Educación General Básica Media. Obtenido de https://educacion.gob.ec/curriculo-media/
Oliveira Sá, S. (2017). A Interação entre pares: que lugar na avaliação do desempenho docente?¨[The interaction between peers: the one used in the performance evaluation of the]. Revista Lusófona de Educação(37), 27-43. Obtenido de https://n9.cl/kj2m1
Ramírez-Cardona , C. A., Calderón-Hernández, G., & Castaño-Duque, G. (2015). Enfoques Administrativos Presentes en Establecimientos Educativos. Un estudio empírico en instituciones colombianas de educación básica y media. [Administrative Approaches Present in Educational Establishments. An empirical study in Colombian institutions]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(66), 911-940. Obtenido de https://n9.cl/rc05
Zubizarreta, A. C., García - Ruiz, M. R., & López , P. M. (2018). Impacto da prática nas crenças dos professores na formação sobre a relação família-escola. [Impact of the practicum on the beliefs of the teachers in training about the family-school relationship]. Revista Brasileira de Educação, 23. doi: 10.1590/S1413-24782018230028
Copyright (c) 2020 Felipe Abelardo Alba-Contreras, Darwin Gabriel García-Herrera, Luis Bolívar Cabrera-Berrezueta, Juan Carlos Erazo-Álvarez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai