Interactive virtual objects with Genial.ly: A high school math learning experience

Keywords: Mathematics, visual learning, secondary schools, computer uses in education, digital learning objects

Abstract

The low academic performance of students in mathematics and the rapid growth of virtual online tools, have led teachers to generate changes in their teaching methods and seek to create or reuse virtual learning objects [OVA], as an option to improve student attention and motivation. The objective of this work was to analyze the use of the Genial.ly tool in the design of OVA to propose guidelines that allow improving the quality of mathematical objects for high school. Methodologically, it was descriptive and cross-sectional, based on online surveys. It was identified that both educators and students consider that OVA should have psychopedagogical and didactic components. It was concluded that the intentional selection of an object, its design, interactivity, duration and the selection of content, will be subject to the goals set by the teacher and its success will depend on the planning of the class.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, F., & Simoes, J. (2019). The Role of Serious Games, Gamification and Industry 4.0 Tools in the Education 4.0 Paradigm. [El papel de los juegos serios, la gamificación y las herramientas de la industria 4.0 en el paradigma de la educación 4.0]. Contemporary Educacional Technology, 10(2), 120-136. doi: https://doi.org/10.30935/cet.554469

Bartek, K., & Nocar, D. (2018). The use of digital learning objects for effective mathematics instruction. [El uso de objetos de aprendizaje digitales para una instrucción matemática eficaz]. Contemporary Educational Researches Journal, 8(2), 50-56. doi:https://doi.org/10.18844/cerj.v8i2.3476

Boaler, J., Chen, L., Williams, C., & Cordero, M. (2016). Seeing as Understanding: The Importance of Visual Mathematics for our Brain and Learning. [Ver como comprensión: la importancia de las matemáticas visuales para nuestro cerebro y aprendizaje]. Journal of Applied & Computational Mathematics, 5, 1-6. doi: 10.4172/2168-9679.1000325

Choi, J., & Walters, A. (2018). Exploring the Impact of Small-group Synchronous Discourse Sessions in Online Math Learning. [Explorando el impacto de las sesiones de discurso sincrónico en grupos pequeños en el aprendizaje de matemáticas en línea]. Online Learning, 22(4), 47-64. doi:10.24059/olj.v22i4.1511

Coloma-Andrade, M. d., Labanda-Jaramillo, M. L., Michay-Caraguay, G. C., & Espinosa-Ordoñez, W. A. (2020). Las Tics como herramienta metodológica en matemática. [The Tics as a methodological tool in mathematics]. Revista ESPACIOS, 41(11). Fonte: https://n9.cl/7sei9

Conde-Carmona, R. J., & Fontalvo-Meléndez, A. A. (2019). Didáctica del teorema de Pitágoras mediada por las TIC: el caso de una clase de Matemáticas. [Teaching and Learning the Pythagorean Theorem through ICTs: A Case Study of a Mathematics Class]. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(21), 255-281. doi:https://doi.org/10.22430/21457778.1187

El Universo. (2019). Ecuador reprobó en Matemáticas en evaluación internacional. https://n9.cl/o1og

Harrison, T., & Lee, H. (2018). iPads in the Mathematics Classroom: Developing Criteria for Selecting Appropriate Learning Apps [iPads en el aula de matemáticas: desarrollo de criterios para seleccionar aplicaciones de aprendizaje adecuadas ]. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 155-172. doi:10.18404/ijemst.408939

Hernández-Suárez, C. A. (2020). Perspectivas de enseñanza en docentes que integran una red de matemáticas: percepciones sobre la integración de TIC y las formas de enseñar. [Teaching perspectives in teachers who integrate a mathematics network: perceptions]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte(61), 19-41. doi:https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n61a3

Holguín-García, F. Y., Holguín-Rangel, E. G., & García- Mera, N. A. (2020). Gamificacion de la enseñanza de la matemáticas: una revisión sistemática. [Gamification in mathematics education: a systematic review ]. Telos: revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 22(1), 62-75. doi:http://www.doi.org/10.36390/telos221.05

Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEVAL]. (2019). Instituto Nacional de Evaluación Educativa. Fonte: https://n9.cl/rrgw

Macías-Espinales, A. V. (2017). La Gamificación como estrategia para el desarrollo de la competencia matemática: plantear y resolver problemas. [Gamification as a strategy for the development of mathematical competence: pose and solve problems]. (Tesis Maestría). Guayaquil: Universidad Casa Grande. Fonte: https://n9.cl/z7i6x

Martínez-Navarro, G. (2017). Tecnologías y nuevas tendencias en educación: aprender jugando. El caso de Kahoot. [Technologies and new trends in education: learning by playing. Kahoot case]. Reista de Ciencias Humanas y Sociales(83), 252-277. Fonte: https://n9.cl/gxt0u

Martínez-Palmer, O., Combita-Niño, H., & De la Hoz-Franco, E. (2018). Mediación de los Objetos Virtuales de Aprendizaje en el Desarrollo de Competencias Matemáticas en Estudiantes de Ingeniería[Mediation of Virtual Learning Objects in the Development of Mathematical Competences in Engineering Students]. Scielo, 11(6). doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000600063

Nurkaliza, K., & Zainuddin, N. (2020). A Mixed Method Study on Online Learning Readiness and Situational Motivation among Mathematics Students using Gamified Learning Objects [ Un estudio de método mixto sobre la preparación para el aprendizaje en línea y la motivación situacional ]. ISLĀMIYYĀT 42(Isu Khas), 42, 27-35. doi:https://doi.org/10.17576/islamiyyat-2020-42IK-04

Organización de la Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (21 de 09 de 2017). UNESCO. Fonte: https://n9.cl/8dw7n

Pozuelo-Echegaray, J. (2014). ¿Y si enseñamos de otra manera? Competencias digitales para el cambio metodológico. [What if we teach in another way? Digital competences for methodological change]. Caracciolos, 2(1). Fonte: https://n9.cl/01igm

Rodríguez-Gallegos, R., & Quiroz-Rivera, S. (2016). El papel de la tecnología en el proceso de modelación matemática para la enseñanza de las ecuaciones diferenciales. [The role of technology in the process of mathematical modeling for teaching differential equations]. Revista latinoamericana de investigación de matemática educativa, 19(1), 99-124. doi:https://doi.org/10.12802/relime.13.1914

Sailer, M., Hense, J. U., Mayr, S. K., & Mandl, H. (2017). How gamification motivates: An experimental study of the effects ofspecific game design elements on psychological need satisfaction. [¿Cómo motiva la gamificación: Un estudio experimental de los efectos de los elementos de diseño específicos del juego en]. Computers in Human Behavior, 371-380. doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.033

Sousa, C., & Sousa, C. (2018). Videogames as a learning tool: is game-based learning more effective? [Los videojuegos como herramienta para el aprendizaje: ¿es más eficaz el ]. Revista Lusófona de Educação(40), 199-210. doi: 10.24140/issn.1645-7250

Sudakov, I., Bellsky, T., Usenyuk, S., & Polyakova, V. (2016). Infographics and Mathematics: A Mechanism for Effective Learning in the Classroom. [Infografía y matemáticas: un mecanismo para un aprendizaje eficaz en el aula]. PRIMUS, 26(2), 158-167. doi:https://doi.org/10.1080/10511970.2015.1072607

Warner, S., & Kaur, A. (2017). The Perceptions of Teachers and Students on a 21st Century Mathematics Instructional Model. [Las percepciones de profesores y estudiantes en un modelo de instrucción de matemáticas del siglo XXI]. Internacional Electronics Journal of Mathematics Education, 12(2), 193-215. Fonte: https://n9.cl/d59sy

Yang, T.-C., Hseng-Tz , F., Hwang, G.-J., & Yang, S. (2017). Development of an interactive mathematics learning system based on a two-tier test diagnostic and guiding strategy [Desarrollo de un sistema interactivo de aprendizaje de matemáticas basado en una estrategia de guía y diagnóstico de prueba de dos niveles]. Australasian Journal of Educational Technology, 33(1), 62-80. doi:https://doi.org/10.14742/ajet.2154
Published
2020-11-20
How to Cite
Orellana-Cordero, M.- del-R., García-Herrera, D., Erazo-Álvarez, J., & Narváez-Zurita, C. (2020). Interactive virtual objects with Genial.ly: A high school math learning experience. CIENCIAMATRIA, 6(3), 309-332. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.403
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 > >>