Innovative socio-educational experiences that transform the learning process with university students

Keywords: Learning, learning process, learning strategies, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

Learning represents the first objective of all educational work and is one of the main underlying vertex and basic principle for the change of educational paradigm. For this reason, the elaboration of this article was undertaken with the objective of exposing certain innovative socio-educational experiences that reveal the transforming function of the strategy in the learning process with university students. Methodologically, it responds to a documentary type of research with bibliographic design.  In conclusion, the three socio-educational experiences developed in Latin American university contexts are presented as innovative, since they made possible the theoretical redefinition, the methodological reconfiguration and the resignification of learning in practice through the strategy, revealing, from its gnoseological, epistemological, praxeological, methodological and teleological implications, its transforming power of the own ways and forms of learning and knowing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I. (1999). El Nuevo Paradigma de la Educación para el siglo XXI. Recuperado de https://acortar.link/9kp62B






Cajías-Vanegas, M., Cajías-Ortegano, G. y Ortegano-Moran, G. (2019). Simulación como método en el proceso del aprendizaje: Sistematización para la creación y utilización de simuladores para demostrar el funcionamiento de los aparatos y sistemas del cuerpo humano, en la asignatura de Morfo fisiología II. Aprendizajes para todos durante toda la vida. Ponencia llevada a cabo en el 5to Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas del Ecuador. Guayaquil, Ecuador. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=744128

Fabara, M. y Peñafiel, V. (octubre de 2019). Una experiencia de aprendizaje servicio de jóvenes universitarios en Quito-Ecuador. Aprendizaje, Innovación y Competitividad. Ponencia llevada a cabo en el V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad, Madrid, España. Recuperado de https://zaguan.unizar.es/record/84587/files/068.pdf

García, F., Fonseca, G. y Concha, L. (2015). Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: un estudio comparado. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-26. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/447/44741347019.pdf

Ianni, C. (2018). Formación Docente y Rol de Orientador: Una Experiencia Pedagógica Transformadora desde la Investigación y la Reflexión para la Comprensión Humana. Recuperado de https://fondoeditorialfk.org/index.php/fondoeditorial/article/view/9/10

Ianni, C. (2022). Los Procesos Académicos Universitarios. Relatos Fenomenológicos desde la Intencionalidad de los Docentes en la Gerencia Curricular. [Tesis Doctoral]. Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas, Santa Ana de Coro, Venezuela.

Larrea, E. (s/f). El currículo de la educación superior desde la complejidad sistémica. Recuperado de https://acortar.link/LNTJbx

LOES. (2010). (Decreto Ejecutivo No. 97). (02-ago.-2018). Registro Oficial, Suplemento 53, 8 de agosto de 2017. Recuperado de https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf.

Palella, S. & Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas. FEDUPEL.

Ramirez, R. (2012). Introducción. En Transformar la Universidad para Transformar la Sociedad (p.7-8). Recuperado de https://acortar.link/grzDd8

UNESCO. (1990). Proyecto Principal de Educacion en América Latina y el Caribe. Boletin Nº 21. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262438_spa
Published
2022-12-01
How to Cite
Esteves-Fajardo, Z., Ilvis-Vacacela, J., Vega-Granda, R., & Matamoros-Dávalos, Ángel. (2022). Innovative socio-educational experiences that transform the learning process with university students. CIENCIAMATRIA, 8(3), 2219-2232. https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.959
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>