Innovative socio-educational experiences that transform the learning process with university students
Abstract
Learning represents the first objective of all educational work and is one of the main underlying vertex and basic principle for the change of educational paradigm. For this reason, the elaboration of this article was undertaken with the objective of exposing certain innovative socio-educational experiences that reveal the transforming function of the strategy in the learning process with university students. Methodologically, it responds to a documentary type of research with bibliographic design. In conclusion, the three socio-educational experiences developed in Latin American university contexts are presented as innovative, since they made possible the theoretical redefinition, the methodological reconfiguration and the resignification of learning in practice through the strategy, revealing, from its gnoseological, epistemological, praxeological, methodological and teleological implications, its transforming power of the own ways and forms of learning and knowing.
Downloads
References
Cajías-Vanegas, M., Cajías-Ortegano, G. y Ortegano-Moran, G. (2019). Simulación como método en el proceso del aprendizaje: Sistematización para la creación y utilización de simuladores para demostrar el funcionamiento de los aparatos y sistemas del cuerpo humano, en la asignatura de Morfo fisiología II. Aprendizajes para todos durante toda la vida. Ponencia llevada a cabo en el 5to Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas del Ecuador. Guayaquil, Ecuador. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=744128
Fabara, M. y Peñafiel, V. (octubre de 2019). Una experiencia de aprendizaje servicio de jóvenes universitarios en Quito-Ecuador. Aprendizaje, Innovación y Competitividad. Ponencia llevada a cabo en el V Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad, Madrid, España. Recuperado de https://zaguan.unizar.es/record/84587/files/068.pdf
García, F., Fonseca, G. y Concha, L. (2015). Aprendizaje y rendimiento académico en educación superior: un estudio comparado. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1-26. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/447/44741347019.pdf
Ianni, C. (2018). Formación Docente y Rol de Orientador: Una Experiencia Pedagógica Transformadora desde la Investigación y la Reflexión para la Comprensión Humana. Recuperado de https://fondoeditorialfk.org/index.php/fondoeditorial/article/view/9/10
Ianni, C. (2022). Los Procesos Académicos Universitarios. Relatos Fenomenológicos desde la Intencionalidad de los Docentes en la Gerencia Curricular. [Tesis Doctoral]. Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas, Santa Ana de Coro, Venezuela.
Larrea, E. (s/f). El currículo de la educación superior desde la complejidad sistémica. Recuperado de https://acortar.link/LNTJbx
LOES. (2010). (Decreto Ejecutivo No. 97). (02-ago.-2018). Registro Oficial, Suplemento 53, 8 de agosto de 2017. Recuperado de https://www.ces.gob.ec/documentos/Normativa/LOES.pdf.
Palella, S. & Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Caracas. FEDUPEL.
Ramirez, R. (2012). Introducción. En Transformar la Universidad para Transformar la Sociedad (p.7-8). Recuperado de https://acortar.link/grzDd8
UNESCO. (1990). Proyecto Principal de Educacion en América Latina y el Caribe. Boletin Nº 21. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000262438_spa
Copyright (c) 2022 Zila Isabel Esteves-Fajardo, José Manuel Ilvis-Vacacela, Ricardo Alfredo Vega-Granda, Ángel Alberto Matamoros-Dávalos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai