Research training for higher education under a pedagogical perspective

Keywords: Research training, higher education, pedagogical perspective, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The main objective of this study was to analyze research training for higher education under a pedagogical perspective. This study was accomplished considering the positivist paradigm, from a documentary, descriptive and quantitative approach. For this purpose, the review of bibliographic sources and the survey were used, in order to collect the relevant data from the references and from the university professors surveyed. In conclusion, it was found that research training has experienced a boom today; however, there are aspects to improve, such as: showing a positive attitude towards the use of ICT, forming collaborative groups among all the universities in order to share knowledge and experiences; as well as, carrying out constant scientific dissemination events to contribute to the strengthening of the investigative work at the local, regional, national and international level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldana, G. (2012). La formación investigativa: su pertinencia en pregrado.[Education on researching: Its importance for Undergraduate Programs]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, núm. 35, febrero-mayo, pp. 367-379
Fundación Universitaria Católica del Norte
Medellín, Colombia. Recuperado de: https://n9.cl/5slwo

Álvarez, F., Bartra, F. López, E. y Sandoval, Y. (2015). Experiencias universitarias en escenarios virtuales formativos. [University experiences in virtual training scenarios]. 1 ed. Cali, Colombia. Editorial USC. Recuperado de: https://n9.cl/3bkpl

Calvo, G., Camargo, M., Pineda, C. (2008). ¿Investigación educativa o investigación pedagógica? El caso de la investigación en el Distrito Capital. [Educational Research or Pedagogic Research? The Case of Research in the Capital District]. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, vol. 1, núm. 1, julio-diciembre, pp. 163-173. Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia. Recuperado de: https://n9.cl/yx3oq

Carmona, M. (2008). Hacia una formación docente reflexiva y crítica: fundamentos filosóficos. [Towards a reflective and critical teacher training: philosophical foundations]. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, núm. 13, enero-diciembre, pp. 125-146. Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela. Recuperado de: https://n9.cl/1os0i

Díaz, O. (2011). Perspectiva pedagógica de la formación investigativa en el contexto de los cambios en laeducación superior. [Pedagogical Perspective of Research Training in the Context of Changes in Higher Education].Pedagogía y Saberes, núm. 35, julio-diciembre, pp. 27-43Universidad Pedagógica NacionalBogotá, Colombia. Recuperado de: https://n9.cl/xvo6z

Hernández, I. (2009). El docente investigador en la formación de profesionales. [The research professor in the training of professionals]. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, núm. 27, mayo-agosto, pp. 1-21. Fundación Universitaria Católica del Norte Medellín, Colombia. Recuperado de: https://n9.cl/zdpq1

Ollarves, Y. y Salguero, L. (2009). Una propuesta de competencias investigativas para los docentes universitarios. [A proposal of investigative competences for university professors]. Laurus, vol. 15, núm. 30, mayo-agosto, pp. 118-137. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas, Venezuela. Recuperado de: https://n9.cl/o87r3

Puga, C. (2009). Ciencias sociales. Un nuevo momento. [Social Sciences. A new moment]. Revista Mexicana de Sociología, vol. 71, diciembre, pp. 105-131. Universidad Nacional Autónoma de México. Distrito Federal, México. Recuperado de: https://n9.cl/12a6m

Rojas, C. y Aguirre, S. (2015). La formación investigativa en la educación superior en América Latina y el Caribe: una aproximación a su estado del arte. [Research training in higher education in latin america and the caribbean: an approximation to its state of the art]. Revista Eleuthera, vol. 12, enero-junio, 2015, pp. 197-222. Universidad de Caldas. Recuperado de: https://n9.cl/a2sew

Schiavo, E. (2007). Investigación científica y tecnológica en el campo de las TIC: ¿conocimientos técnicos, contextuales o transversales? [Scientific and technological research in the field of ICT: technical, contextual or transversal knowledge?] Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, vol. 3, núm. 9, agosto, pp. 91-113. Centro de Estudios sobre Ciencia, Desarrollo y Educación Superior. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: https://n9.cl/ixqfc
Published
2022-07-01
How to Cite
Franco-Pérez, R., Esteves-Fajardo, Z., Falcones-Ramírez, C., & Sánchez-López, S. (2022). Research training for higher education under a pedagogical perspective. CIENCIAMATRIA, 8(3), 636-651. https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.796
Section
De Investigación