Dyslexia and its strategic approach in Elementary Education

Keywords: Dyslexia, learning disability, reading aptitude, sensory system, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The objective of this research was to analyze dyslexia and its possibility of a strategic approach in basic education. Methodologically, the positivist paradigm was assumed, in correspondence with a bibliographic-documentary design research. In conclusion, it is established that dyslexia are a literacy disorder that entails additional difficulties at an emotional and social level, which limit the student in his daily work, impacting all his processes and contexts. In addition, the importance of developing a program of strategies that allow the adaptation of the individual both in the daily routine of classes and in social interaction with their peers is recognized; implying in the same way, curricular adaptations that will facilitate the teaching-learning process, taking into account that dyslexia is a condition that cannot be cured, but that can be treated, cared for and therefore improved, to the point of consolidating a more fluent and analytical reading.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Caracas, Editorial Episteme.

Asociación Iberoamericana de Dislexia y Familia. (2021). Dislexia una Dificultad Específica de Aprendizaje. Mallorca, Es.: DISFAM. Recuperado de https://www.disfam.org/dislexia/

Bretones, M. (2015). Dislexia. [Mensaje en blog]. Recuperado de http://blog.clinicabretonesfernandez.es/2015/12/dislexia.html

Child Mind Institute (2021). La Dislexia: Guía completa: Nueva York, EU.: Child Mind Institute. Recuperado de https://acortar.link/NtbXYb

Díaz-Barriga, A. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Universia, 4(10), 3-21. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v4n10/v4n10a1.pdf

Guirao-Goris, S., Ferrer, E. y Olmedo, A. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1(6). Disponible en

López, C. (2019). ¿Trastornos del Aprendizaje? [Mensaje en blog]. Recuperado de https://acortar.link/l0dd52

Maqueira, G., Arráez, J. y López, A. (2006). Las adaptaciones curriculares en la clase de educación física de menores que presentan estrabismo y ambliopía. Un estudio con base en la investigación acción. EF Deportes Revista Digital, 92. Recuperado de https://efdeportes.com/efd92/clase.htm

Mera, A. y Moya, M. (2019). La dislexia y su impacto en el aprendizaje educativo. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/index.html#google_vignette

Naranjo, M. (2007). Autoestima: un factor relevante en la vida de la persona y tema esencial del proceso educativo. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación, 7(3). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/447/44770311.pdf

Organización de las Naciones Unidas. (2015). Declaración Universal de Derechos Humanos. Recuperado de https://acortar.link/TjkTf

Ortega, P., Mínguez, R. y Rodes, M. (2000). Autoestima: un nuevo concepto y su medida. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 12, 45-66. Recuperado de https://acortar.link/P2QWfj

Rosen, P. (s/f a). ¿Qué es Orton-Gillingham? Nueva York, EU.: Understood.org. Recuperado de https://acortar.link/PtugZz

Rosen, P. (s/f b). El programa Lindamood Bell: ¿Qué necesita saber? Nueva York, EU.: Understood.org. Recuperado de https://acortar.link/CZVsvD
Published
2022-12-01
How to Cite
Navarrete-Zambrano, M., Esteves-Fajardo, Z., Arcos-Cárdenas, K., & Cazares-Bustamante, A. (2022). Dyslexia and its strategic approach in Elementary Education. CIENCIAMATRIA, 8(3), 2205-2218. https://doi.org/10.35381/cm.v8i3.958
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>