Dyslexia and its strategic approach in Elementary Education
Abstract
The objective of this research was to analyze dyslexia and its possibility of a strategic approach in basic education. Methodologically, the positivist paradigm was assumed, in correspondence with a bibliographic-documentary design research. In conclusion, it is established that dyslexia are a literacy disorder that entails additional difficulties at an emotional and social level, which limit the student in his daily work, impacting all his processes and contexts. In addition, the importance of developing a program of strategies that allow the adaptation of the individual both in the daily routine of classes and in social interaction with their peers is recognized; implying in the same way, curricular adaptations that will facilitate the teaching-learning process, taking into account that dyslexia is a condition that cannot be cured, but that can be treated, cared for and therefore improved, to the point of consolidating a more fluent and analytical reading.
Downloads
References
Asociación Iberoamericana de Dislexia y Familia. (2021). Dislexia una Dificultad Específica de Aprendizaje. Mallorca, Es.: DISFAM. Recuperado de https://www.disfam.org/dislexia/
Bretones, M. (2015). Dislexia. [Mensaje en blog]. Recuperado de http://blog.clinicabretonesfernandez.es/2015/12/dislexia.html
Child Mind Institute (2021). La Dislexia: Guía completa: Nueva York, EU.: Child Mind Institute. Recuperado de https://acortar.link/NtbXYb
Díaz-Barriga, A. (2013). TIC en el trabajo del aula. Impacto en la planeación didáctica. Universia, 4(10), 3-21. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v4n10/v4n10a1.pdf
Guirao-Goris, S., Ferrer, E. y Olmedo, A. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1(6). Disponible en
López, C. (2019). ¿Trastornos del Aprendizaje? [Mensaje en blog]. Recuperado de https://acortar.link/l0dd52
Maqueira, G., Arráez, J. y López, A. (2006). Las adaptaciones curriculares en la clase de educación física de menores que presentan estrabismo y ambliopía. Un estudio con base en la investigación acción. EF Deportes Revista Digital, 92. Recuperado de https://efdeportes.com/efd92/clase.htm
Mera, A. y Moya, M. (2019). La dislexia y su impacto en el aprendizaje educativo. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/08/index.html#google_vignette
Naranjo, M. (2007). Autoestima: un factor relevante en la vida de la persona y tema esencial del proceso educativo. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación, 7(3). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/447/44770311.pdf
Organización de las Naciones Unidas. (2015). Declaración Universal de Derechos Humanos. Recuperado de https://acortar.link/TjkTf
Ortega, P., Mínguez, R. y Rodes, M. (2000). Autoestima: un nuevo concepto y su medida. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 12, 45-66. Recuperado de https://acortar.link/P2QWfj
Rosen, P. (s/f a). ¿Qué es Orton-Gillingham? Nueva York, EU.: Understood.org. Recuperado de https://acortar.link/PtugZz
Rosen, P. (s/f b). El programa Lindamood Bell: ¿Qué necesita saber? Nueva York, EU.: Understood.org. Recuperado de https://acortar.link/CZVsvD
Copyright (c) 2022 Magdalena Esther Navarrete-Zambrano, Zila Isabel Esteves-Fajardo, Karina Cecibel Arcos-Cárdenas, Alex Norberto Cazares-Bustamante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai