WhatsApp with strategies to strengthen collaborative

Keywords: Social media, information technology, educational technology

Abstract

The objective of this research is to propose strategies that strengthen collaborative work in upper secondary students, especially in rural areas, with the use of WhatsApp. For this, a descriptive, non-experimental cross-sectional methodology was used, a survey was applied to teachers of the 01D06 circuit of the Paute canton. With the results obtained, it was possible to show that the teachers agree to use WhatsApp to promote collaborative work, but that it is essential to define regulations for its proper use. Thus, a proposal was made focused on the following strategies: Group work, development of regulations and exchange of opinions, which will direct and promote the guidelines of dynamic, interactive, equitable and technological student work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benítez , E., & Marquina , R. (2018). El uso de WhatsApp para el acompañamiento y fomento del trabajo colaborativo en cursos virtuales de Educación Continua. [The use of WhatsApp for the accompaniment and promotion of collaborative word in virtual Continuing Education courses]. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 12(1), 21‐32.

Casillas, S., Cabezas, M., & Hernández, A. (2017). Construcción de conocimiento colaborativo mediado tecnológicamente: Aportaciones teóricas desde el análisis de prácticas educativas. [Technology-mediated collaborative learning: theoretical contributions based on analysis of educational practice]. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29(2), 61-86.

Colorado, P., & Gutiérrez, L. (2016). Estrategias didácticas para la enseñanza de las ciencias naturales en la educación superior. [Didactic strategies for natural sciences teaching in higher education]. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 8(1), 148-158. Obtenido de https://n9.cl/21k4r

Delgado , M., & Solano, A. (2009). Estratégias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. [Creative didactic strategies in virtual surroundings for the learning]. Actualidades Investigativas en Educación, 9(2), 1-21.

Gómez, M. (2017). Utilización de WhatsApp para la Comunicación en Titulados Superiores. [WhatsApp Use for Communication among Graduates]. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(4), 51-65. doi:https://doi.org/10.15366/reice2017.15.4.003

Marañón, C. (2012). Redes sociales y jóvenes: Una intimidad cuestionada en internet. [Social and youth media: A questioned privacy on the internet]. Aposta. Revista de Ciencias Sociales(54), 1-16. Obtenido de https://n9.cl/agln7

Quispe, W. (2019). Uso de WhatsApp y su valoración en el trabajo colaborativo de estudiantes de la Maestría en Gerencia de Servicios de Salud de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, 2019. [Use of WhatsApp and its assessment in the collabora. Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Recuperado de https://n9.cl/y7zy

Rodríguez, D. (2020). Más allá de la mensajería instantánea: WhatsApp como una herramienta de mediación y apoyo en la enseñanza de la Bibliotecología. [Beyond instant messaging: WhatsApp as a mediation and support tool in the teaching of Library Science]. Información, Cultura y Sociedad, (42), 107-126. doi:https://doi.org/10.34096/ics.i42.7391

Rubio, J., & Perlado, M. (2015). El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: una aproximación a través de los jóvenes universitarios. [The WhatsApp phenomenon in the context of personal communication: an approximation through the university youths]. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 13(2), 73-94. doi:https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.818

Ruvalcaba, L., Torres, V., Carmona, E., & Pérez, Ó. (2019). Perfil estudiantil: uso de WhatsApp y Facebook. [Student profile: use of Whatsapp and Facebook]. NOVUM, revista de Ciencias Sociales Apliacadas, 1(9), 32-57. Obtenido de https://n9.cl/3f12o

Siemens, G. (2004). Elearnspace. Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Recuperado de https://n9.cl/5jw3i

Suárez, B. (2017). WhatsApp como herramienta de apoyo a la tutoría. [WhatsApp as support tool in tutoring]. Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 193-210. Obtenido de https://n9.cl/8i9d4

Tezer, M., Taşpolat, A., Sami , K., & Fatih , S. (2017). The impact of using social media on academic. [El impacto del uso de las redes sociales en el académico]. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 5(2), 75-81. doi:https://doi.org/10.5937/ijcrsee1702075T

Vilches, M. (2019). Utilización de WhatsApp para el trabajo grupal por el alumnado de los títulos de grado en educación de la Universidad de Córdoba. [Use of WhatsApp for group work by students of undergraduate degrees in education at the University of Córdoba]. Recuperado de https://n9.cl/yso3

Zulkanain, N., Miskon, S., & Syed, N. (2020). An adapted pedagogical framework in utilizing WhatsApp for learning purpose. [Un marco pedagógico adaptado para utilizar WhatsApp con fines de aprendizaje]. Education and Information Technologies, 25, 2811–2822. doi:https://doi-org.vpn.ucacue.edu.ec/10.1007/s10639-019-10096-0
Published
2020-11-20
How to Cite
Chicaiza-Morocho, P., García-Herrera, D., Mena-Clerque, S., & Erazo-Álvarez, J. (2020). WhatsApp with strategies to strengthen collaborative. CIENCIAMATRIA, 6(3), 217-239. https://doi.org/10.35381/cm.v6i3.397
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 > >>