Product and process models of writing and their pedagogical practices
Resumen
The general objective of this research was to describe the product and process models of writing and their pedagogical practices. This research was developed from the qualitative approach, using several bibliographic sources in order to obtain real information and to be able to reach the stated objective. In addition, the following methods were used: historical-logical, since it helped to establish the relationships between the facts that take place in the development of science, analytical-synthetic, since it was possible to generate a superior knowledge since additional knowledge was added to previous concepts, and the inductive method. It is concluded that both the product theory of writing and the process theory of writing are insufficient to address the semiotic, discursive and pragmatic components of written language. This is because they neglect the social-cultural character of language
Descargas
Citas
Behar, D. (2008). Metodología de la Investigación. [ Methodologie der Forschung]. México D.F.: Editorial Shalom 2008.
Borregales, L. (2019) Evaluación de la competencia escrita a partir de un registro descriptivo de las producciones de los estudiantes del 5to año “B” de la U. E. Colegio “Nuestra Señora de Guadalupe” del Estado Falcón. [Evaluation of the written competence from a descriptive record of the productions of the students of the 5th year "B" of the U. E. Colegio "Nuestra Señora de Guadalupe" of Falcón State] (Trabajo de investigación inédito).
Caldera, R. (2006) Enseñanza-Aprendizaje de la Escritura (Una Propuesta a Partir de la Investigación–Acción). [Teaching-Learning of Writing (An Action-Research Approach)] Venezuela, Coeditado por el Vicerrectorado Administrativo y el Consejo de Publicaciones de la Universidad de los Andes.
Camargo, A. y Martínez, C. (1996) La Psicolingüística Cognitiva. [Cognitive Psycholinguistics]. Revista Folios, segunda época, 6. Red de Biblioteca Clacso, Colombia. Recuperado de: https://n9.cl/8d4yd
Camps, A. (2003) Miradas Diversas a la Enseñanza y el Aprendizaje de la Composición Escrita. [Diverse Perspectives on the Teaching and Learning of Written Composition]. Revista Lectura y Vida, 25. Recuperado de: https://n9.cl/5n8gg
Díaz, L. (2002) La Escritura: Modelos Explicativos e Implicaciones Didácticas. [Writing: Explanatory Models and Didactic Implications]. Revista Pedagogía,23(67). Recuperado de: http:// ve.scielo.org>scielopnp?scritp=SCI-arttepid&-50798-979229
Díaz, F. y Hernández, G. (2002) Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo (Una Interpretación Constructivista). [Teaching Strategies for Meaningful Learning (A Constructivist Interpretation).] México, McGraw-Hill Interamericana.
Espinosa, M (2018) Enseñanza de la Escritura en la Escuela: Qué, Cómo y Porqué enseñan así los docentes. [Enseñanza de la Escritura en la Escuela: Qué, Cómo y Porqué enseñan así los docentes] (Tesis doctoral). Recuperado de: repositorio.conicyt.clhanletesisfinalmariajesusespinosa
Madrigal, M. (2015) El Enfoque al Producto y el Enfoque al Proceso: Dos Metodologías Complementarias para Enseñar la Expresión Escrita en los Cursos de Una L². [The Product Approach and the Process Approach: Two Complementary Methodologies for Teaching Writing in One-L2 Courses]. Revista de Filología y Lingüística,41 n° extraordinario, 203-215. Recuperado de: http://revistas.ucr.ac.cr>indexphp>filying>article>download2015.
Marinkovich, J. (2002) Enfoques de Proceso en la Producción de Textos Escritos. [Process Approaches in the Production of Written Texts]. Revista Signos,35(51); 217-230. Recuperado de: http://scieloconyt.cl>scielo.
Martínez, M. (2001) Análisis del Discurso y Práctica Pedagógica. Una Propuesta para Leer y Escribir Mejor. [Discourse Analysis and Pedagogical Practice. A Proposal for Better Reading and Writing]. Argentina, Ediciones Homo Sapiens.
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2018) Orientación Pedagógica N°1. Pedagogía Productiva: Retos y Alcances en Educación Media General. [Challenges and Reaches in General Secondary Education]
Mostacero, R. y Villegas, C. (2017) La Pedagogía del Discurso: Antecedentes y Función Transformadora. [The Pedagogy of Discourse: Background and Transformative Function]. Acción Pedagógica, 26;6-16. Recuperado de: http: www.saber.ula.ve./bitstream/handle/ 123456789/44469
Derechos de autor 2022 Lidice Mónica Franco-Franco, Zila Isabel Esteves-Fajardo, Mainer Gregorio Alcívar-Olvera, Norma Narcisa Garcés-Garcés
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai